Guatemala


TRIP TO GUATEMALA AND CHIAPAS, SPRING 2012
Jeg husker da jeg var student i Playa for et år siden og det var endelig tid for en etterlengtet ferieuke. Som mange andre studenter hadde jeg egentlig planlagt å reise til USA. Men noen uker før ferien fikk jeg vite om denne turen som Anne og Lulu arrangerte til Guatemala og Chiapas. Jeg syntes det hørtes veldig spennende ut og ble veldig nysgjerrig på hvordan det var. Jeg spurte derfor et par jenter i klassen min som hadde vært på denne turen semesteret før meg om deres opplevelser. Etter og ha sett bilder og hørt dem fortelle om turen bestemte jeg meg for å dra.

Iløpet av turen så vi masse fin natur som både Chiapas og Guatemala hadde å by på. Guatemala er et kjempefint land med frodig natur og fargerike bygninger. Det første stedet vi besøkte var Flores der vi blant annet så den fine solnedgangen samt å besøke maya-ruinene i Tikal, som ikke ligger langt unna. I tillegg besøkte vi byen Antigua med gamle bygninger og flott kultur. Mitt favorittsted i Guatemala må være Panajachel ved Lago Atitlan der vi blant annet besøkte noen av de forskjellige landsbyene rundt innsjøen. Vi besøkte også mange fine steder i Chiapas, Mexico, blant annet El Cañon del Sumidero, Misol Ha, Agua Azul og maya-ruinene i Palenque.

Noe av det som gjorde størst inntrykk på meg var de store kontrastene vi så mellom det vi var vant til i Playa del Carmen og stedene vi besøkte under denne turen. Mange av stedene vi besøkte var preget av fattigdom der lokalbefolkningen bodde i små, slitte skur og barn måtte arbeide for å tjene penger til familien. Ved å kjøre mye buss fikk vi muligheten til å se store deler av landet, ikke bare de stedene som turistene besøker.  

I tillegg til at man får se mye fint, er dette en veldig sosial og koselig tur. Den anbefales virkelig til alle som har lyst til å se og oppleve mer av naturen og kulturen som Mexico og Guatemala har og by på. Med Anne og Lulu som reiseledere er jeg sikker på at dere kommer til å få en fantastisk opplevelse som dere vil ta med dere resten av livet.


Line :) 

Comentarios

Entradas populares